۱۳۹۰ آبان ۴, چهارشنبه

شما چرا این قدر کج فهم اید؟


مارشال محمد قسیم فهیم معاون رئیس جمهور افغانستان گفت که سخنان کرزی ( همان سخنان اش) تحریف شده است. مارشال فهیم کلاه اش را برداشت و با استفاده از حفاظ بیرونی مغز خود – که معروف به پوست سر است و اگر موی نداشته باشد می درخشد-  این گونه بر مساله  روشنی انداخت :
" این که رئیس جمهور گفته در صورت حمله ی امریکا یا هند بر پاکستان ما در کنار برادران پاکستانی خود خواهیم بود در رسانه ها غلط تفسیر شده. منظور آقای کرزی این بوده که ، که ، که که که،  که ، که که افغانستان کشوری است محاط به خشکه و صادرات آن عبارت می باشند از ارتفاع کوه هندوکش و قروت اعلی و در قرآن کریم گفته شده که مومنین برادران همدیگر اند و چو عضوی زند یک گپِ نا به کار ، دگر عضو ها را نماند قرار ".  
یکی از خبرنگاران خارجی که از این توضیحات مارشال فهیم چیزی نفهمیده بود پرسید : " ببخشید جناب مارشال ، ولی آقای کرزی به صراحت گفته است که اگر میان پاکستان و کشور دیگری جنگ در بگیرد – مثلا میان پاکستان و هند یا پاکستان و امریکا- افغانستان از پاکستان حمایت خواهد کرد. این سخنان آقای کرزی خیلی روشن اند. شما چه طور می گویید که از گفته های ایشان برداشت غلط شده؟".
مارشال فهیم در پاسخ آن خبرنگار – که بر خلاف انتظار مسلمین جهان نه چشم آبی داشت ، نه پتلون خاکی، نه کفش های چرمی پاره پاره و نه گدی پلاستیکی  را پسر عزیزم خطاب می کرد- گفت : " منظور رئیس جمهور این بود که افغانستان برادر پاکستان است. ما یک مثل داریم که می گوید سگ زرد برادر شغال است. البته این فقط یک ضرب المثل است. ما به محتوای آن کار داریم که خیلی صمیمانه است و باعث همزیستی و تفاهم می گردد. این طور نیست که در این ضرب المثل خدای نخواسته ما سگ باشیم یا برادران پاکستانی ما شغال باشند. منظور این است که حتا اگر ما سگ باشیم و پاکستان شغال باشد – و البته این فقط از باب مثال است-  سگی ما و شغالی پاکستان نباید باعث شود که ما برادری خود را فراموش کنیم. درست است که افغانستان سگ زرد نیست و پاکستان شغال نیست، اما برای افاده ی منظور فرض کنید که قبول کنیم که ما سگ هستیم و پاکستان شغال. یا فرض کنید برادران ایرانی ما روباه هستند. یا فرض کنید برادران عرب ما گاو میش باشند. یا بگوییم چینی ها شادی هستند. این ها را می توانیم مثال بدهیم. منظور رئیس جمهور این بود که ما اگر سگ باشیم یا شغال یا موش یا گرگ یا کرگدن یا گاومیش به هر حال برادر هستیم و فلاسفه اثبات کرده اند که انسان هم در اصل حیوان می باشد. ما الحمدلله همه در اصل حیوان می باشیم.  و البته ما نمی گوییم که ما سگ هستیم یا پاکستانی ها شغال هستند. فقط...". بر اساس گزارش ها وقتی که خبرنگار خارجی فوق الذکر به این قسمت از سخنان مارشال فهیم رسید ، نعره ی هولناکی کشید و سر به بیابان گذاشت و از بس که نمی دانست چه کار کند به یک عارف وارسته تبدیل شد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

جالب بود خیلی مزه دار بیاد نوشته قبلی تان که گاو تاریخ و خر فلسفه و اژدهای ادبیات را ذکر کرده بودید افتادم

حامد کرزی گفت...

بس کنید بس!
مه درد دارم او مردم، درد،
برادری برادری است، سگی/شغالی نمیخواهد دیگر، مسخرگی هم ازخود حد دارد.

افضلی گفت...

عمیق خندیدم، جالب بود، طنزهای شما را دوست میدارم، شاد و امید وار باشید یار بزرگوار.

درویش گفت...

مارشان فهیم راست گفته است. واقعاً تفسیر نادرست از گفته های کرزی شده است. خندیدیم و رنجیدم.
شاد زی استاد عزیز.