۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

موثق اما بی تفسیر 21

چند روز پیش آوازه یی افتاد که یکی از فرماندهان طالبان ِ پاکستانی گفته که هزاران طالب را به کمک براداران افغانی شان خواهد فرستاد. وزارت دفاع افغانستان گفته که طالبان پاکستانی توانایی این کار را ندارند و این گونه سخنان همان " جنگ تبلیغاتی" است. من با ارزیابی وزارت دفاع کشور مان موافق ام ، به دلایل زیر :
یک- طالبان پاکستان این کار را نمی توانند ، چون قادر به انجام اش نیستند و در ضمن توانایی این کار را هم ندارند.
دو- در گذشته هم طالبان پاکستانی جنگ تبلیغاتی راه انداخته بودند و حتا ادعا می کردند که در افغانستان حکومتی به نام امارت اسلامی طالبان ساخته اند. در حالی که این تبلیغات واقعیت نداشت و کوه های هندوکش به راستی سر به فلک کشیده اند و ما در هفدهم جدی امسال وارد هشتادهزارمین سال تاریخ وطن خود می شویم.
سه- فرض کنیم که طالبان پاکستانی واقعا توانستند که هزاران طالب دیگر را به کمک طالبان افغانستان بفرستند. فایده ی این کار برای طالبان چیست؟ چون ما به هر حال قبول نمی کنیم که آنان آمده اند. به قول شاعر :
هر که دارد سر به زیر برف ِ مفت
هر چه گویی می شمارد حرف ِ مفت
چهار- اگر طالبان پاکستانی بی عقلی کنند و هزاران نفر را در روز روشن به قندهار بیاورند ، دولت افغانستان فورا همه ی آنان را دستگیر خواهد کرد. اما اگر آنان در گروه های ده نفری و بیست نفری بیایند ، در آن صورت فرستادن هزاران نفر خیلی وقت نخواهد گرفت؟ خواهد گرفت ، بلی ، خواهد گرفت. پس معلوم شد که نمی توانند این کار را بکنند و اگر هم بکنند یک رقم خشره گی شان چیز خواهد شد ، آشکار خواهد شد.

۱ نظر:

احسان درویش گفت...

من هم کمی زیاد تر با شما موافقم. نمی توانند. هرگز!
سلام استاد عزیز!
خوبی و آرام؟
شاد و خندان باشید.
اگر سری به چکیده ها زدید خوش می شوم.
بدرود!