۱۳۸۹ فروردین ۸, یکشنبه

باز ما حّوّل شدیم


در سال گذشته ی شمسی افغانستان در بعضی زمینه ها درخشش چندانی نداشت. اما در بعضی زمینه های دیگر به مقام اول دست یافت. در سال گذشته روند " مباتله" ( یعنی همدیگر را با بوتل زدن ) در پارلمان افغانستان افت آشکاری داشت. صبغه الله مجددی ریئس سنای افغانستان بر خلاف امیدواری های مردم ترشرو تر بود و نتوانست ملت را به حد کافی بخنداند. تلویزیون های افغانستان اکثرا فراموش می کردند که خبر هر چه دیرتر به سمع و نظر مردم برسد مزه اش بیشتر است... از این چیزها که بگذریم بعضی از نقاط درخشان کارنامه ی کشور مان در سال گذشته از این قرار اند :

- در سال گذشته مردم افغانستان 978 میلیارد دفعه همدیگر را " پدر لعنت" خطاب کردند. کارشناسان معتقد اند که اگر این همه " پدر لعنت " – که به شکل امواج صوتی در فضای افغانستان رها شده – روزی جمع آوری شود و مورد استفاده ی صحیح قرار بگیرد ، افغانستان تا پایان تاریخ از واردات رعد و برق بی نیاز خواهد شد. 

- در سال گذشته مردم افغانستان در صدر جدول " غلط نویسان" قرار گرفتند. بر اساس گزارش " مرکز بین المللی مقابله با درست نویسی" افغانستان در زمینه ی غلط نویسی حتا از قصه خوانی پیشاور هم پیشی گرفت. گفته می شود که یکی از استادان دانشکده ی ادبیات دانشگاه کابل به مرکز بین المللی مذکور نامه نوشته و در آن آورده است : " موتعسف ایم که شوما فقد ایمسال متوجی این دستاورد ما شوده اید. ما در حقیقت از سینف ِ حول تا سینف دوازده و حتی بعد اظ آن امیشه به شاگردان خود غلت نویسی را یاد داده ایم و این چیز تازه ای نیسط". 

- جوانان افغان در سال گذشته در سطح جهان به عنوان " لباس بدل کن ترین" آدم های روی زمین شناخته شدند. قرار است یکی از دختران جوان افغان به اسم " نهیلا" که سال گذشته قهرمان جهان شد و به طور متوسط روزانه هشتاد و نه دفعه لباس های خود را بدل می کند باز هم همین کار را ادامه بدهد. وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که این همه لباس را از کجا تهیه می کند گفت : " پدرم در آمد خوبی دارد .او مسئول شمردن رای ها در انتخابات سال گذشته بود".

- در سال گذشته افغانستان قله ی " لاف " را تسخیر کرد. گفته می شود افغانستان اولین کشوری است که به چنین افتخاری نایل می شود. این قله زمانی فتح شد که حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان تهدید کرد که اگر کشورهای روی زمین تسلیحات لازم را در اختیار او قرار ندهند ، دولت او اسلحه ی مورد نیاز خود را از مریخ وارد خواهد کرد. . پیشتر ایران با شعار " هنر نزد ایرانیان است و بس" به فتح این قله نزدیک شده بود ، اما با رئیس جمهور شدن احمدی نژاد تصمیم گرفت که اول به کمک کودکان شانزده ساله در آشپزخانه بمب اتمی تولید کند و بعدا به امور دیگر بپردازد.

۷ نظر:

وبلاگ رامين سلطانزاده گفت...

سلام دوست عزیز مهربان تازه بروز شدم به وبلاگ من تشریف بیاورید[گل]

حسین عباسی گفت...

سلام هاتف عزیز
حرچی گفطی سحیه اسط. فقط یادطان رفت که اذ اصتلاهات و تکیه کلامحای جدید که حقا کمک بزرگی به ظبان فارسی است یادی کنید ،مصل :
"اشتیای خوب" بجای "نوش جان"
"چانس خوب" بجای "آرزوی موفقیت"
و...
و...
...
...
در مورد لاف کرزی هم، بنظرم اگر ادعا دارد که قله لاف را فتح کرده شاید این هم لاف باشد چون به گردپای پسر خاله اش یعنی احمدی نژاد نمی رسد.

هاله بسر گفت...

جیره خور اجنبی
آقای دکتر احمدی نژاد کی گفته که نوجوانان ایرانی "بمب" اتم درست میکنند؟
ایشان فرمودند "انرژِی اتمی ".
شما را هم اگر در کهریزک ارشاد میکردند حالا هم به هنر ایرانیان اعتقاد داشتی و هم فرق "بمب " و "انرژی"را میفهمیدی.

سخیداد هاتف گفت...

هاله بسر جان
ببخشید. شما درست می گویید. آن انرژی اتمی بود نه بمب اتمی که جوانان شانزده ساله تولید می کردند. در هنر کهریزک و اوین هم که مناقشه یی نیست و بس.

نوذر الیاس گفت...

شیرین و خوشمزه. متعصفانه که من هم پار سال زیاد غلت ناویسی داشتم. چند تا را اینجا بنویسم: فطیر، تحفه، وجیهه و ... که درست شان می شاود: فتیر، تهفه، وجیحه و ...

احسان درویش گفت...

سلام استاد هاتف.
اینجا اض کی غلت نویسی دیده اید؟ کرظی یا قثیم یا وحید عومر؟
این شوما تنناظان هصطید که توحمظ می کونیط.
اگر خاثطید به اثطیقبال طان هصتم.
امیشه خوش بایشد.

sohail گفت...

راثط گفطین ضوصطان حمه مرضوم عفقانسطان عض این موشکیلاط ضارن ولی بضون بنضه که درص ظیاض خانضوم و شوکر خدا حیچ موشکلی فیلن به ایملا نضاروم