۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

حتا غلامی تان را هم نمی پذیریم ( موثق اما بی تفسیر 26)


شورای علمای افغانستان اعلام کرد که " این ملت غلامی کسی را قبول ندارد".
رئیس شورای علمای افغانستان در حالی که پشت هر دو دست خود را به همدیگر چسپانده بود و کمر خود را کج گرفته بود و و شانه ی چپ خود را نزدیک گونه ی چپ خود آورده بود و ناز می کرد و بوی ِ کوه به کوه می داد اعلام کرد :
" در طی دو سه هفته ی اخیر تعداد زیادی از کشورها به کشور عزیز و سر به فلک کشیده ی ما درخواست داده اند که غلام ما شوند ، اما من از همین جا به صراحت می گویم که این ملت غلامی کسی را قبول ندارد". وی در توضیح این که چرا افغانستان این درخواست ها را نمی پذیرد گفت :
" کار دنیا همین طور است. تا دیروز که ما می خواستیم غلام این کشورها شویم ، کسی ما را قبول نمی کرد. آن وقت اصرار داشتند که باید غلام ِ غلامان آن ها شویم. حالا که بحمدالله ما صاحب عزت و شوکت شده ایم از چهار سو درخواست می دهند که نوکر ِ ما شوند".
از سویی دیگر یکی از رهبران مخالف دولت و طالبان و اکبربای و پدر بشیر شان از این سخنان رئیس شورای علمای افغانستان انتقاد کرد و گفت : " ما همیشه از این تکبرها ضربه خورده ایم. چرا ما غلامی کسی را قبول نداریم؟ خود شان که می خواهند غلام ما شوند ، ما چه ضرر می کنیم؟".
آقای مجددی رئیس سنا که آخرین کسی بود که از وجود درخواست های دیگر کشورها برای غلامی افغانستان با خبر شده بود ، خطاب به کرزی گفت :
" نکن ، قبول نکن. بگذار که این مرده گاوهای بی ناموس غربی بفهمند که یک سیر زردآلو چند من کشمش می شود". ضرب المثل شناسان این جمله ی آخری آقای مجددی را نفهمیدند اما کاملا متوجه شدند که وقتی ایشان هیجانزده باشد زردآلو و کشمش که همین جاست ، به شیر ِ گوساله ی نر هم قسم یاد می کند.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

اندکی جالب نبود

ماما وردکی گفت...

هی خواهرزاده که اینجا بریز و بپاش راه انداخته ای، یک سوال معصومانه از تو دارم: در بازار آزاد کار، جایی که نه واسطه بچلد و نه هم رشوت و ارزش هر آدم بر اساس توانایی اش در کار سودمند سنجیده شود، این سه هزار عضو شورای علما را با چه معاشی و در کجا میشه مقرر کرد؟

سخیداد هاتف گفت...

ماما وردکی عزیز ،
کسی پرسیده بود که گوزن را چه گونه می پزند. یکی گفته بود: تو اول شکارش کن. حالا حکایت علماست.

احسان درویش گفت...

سلام استاد عزیز.
شاید دلیلش این باشد که هر دو یک بال طرف غرب دارد.
بیشتر و بهتر حضرت فیل میداند.
در نوشته بی عنوانم هنوز نظر نداده اید.
بدرود.