۱۳۸۸ فروردین ۲۹, شنبه

موثق ، اما بی تفسیر 2

خبر اول - عبدالکریم خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور توسط مجلس نماینده گان استیضاح شد. وی در جلسه ی استیضاح خود به طرف نماینده ی زنی که ریش خود را تراشیده بود نگاه می کرد و می خندید. نماینده ی مذکوره که بر احوال شخصیه ی خود آگاه بود ناراحت شد و با اعتراض از آقای خرم پرسید :" تو به ریش من می خندی؟". آقای خرم با تبسمی ملیح ، دلربا و عمیقا قشنگ پاسخ داد : " نه خانم ، به ریش همه ی نماینده گان می خندم". در این جلسه ، نماینده گان به دو گروه تقسیم شدند : گروهی که به رسم اعتراض جلسه را ترک کردند و گروه دیگری که مانده بودند اما پیشانی های خود را بر کناره ی چوکی های نرم خود گذاشته بودند و خرخر کنان از زنده گی لذت می بردند.

خبر دوم - قانون احوال شخصیه ی زنان مظاهره کننده در پارلمان خاتم النبیین تصویب شد. دراین قانون آمده است : " هر انسان مونث ( زن) که مظاهره می نماید باید وجه ( روی) خود را با پارچه ی اسود ِ دمشقی بپوشاند. زنانی که ساعد خویش به اعتراض بالا می برند باید آستین جاکت خویش را با دو انگشت یا چهار انگشت محکم بگیرند تا نگاه غیر بر بیاض ِ دست شان نیفتد. هر زن مظاهره چی باید در هر گامی که بر می دارد با موبایل خود با شوهر خود تماس بگیرد و برای برداشتن گام بعدی طلب رخصت نماید. دختران جوانی که در ضمن تظاهرات شماره ی موبایل پسران را از آنان می گیرند به هیچ وجه حق ندارند بعدا با آن شماره ها تماس بگیرند ، مگر این که عسر و حرجی باشد ".


خبر سوم - وزیر صحت اعلام کرد که دواها از این پس استاندارد خواهند شد. وی سپس به کاغذی که در سر میز کنفرانس خبری گذاشته شده بود نگاهی کرد و گفت : ببخشید ، قبلا استاندارد شده است. وی اضافه کرد که استاندارد شدن دواها معنای اش این نیست که ما محصولات ِ بومی وطن عزیز خویش را کاملا از دور خارج کنیم. دواهای بومی و وطنی ای که بنا بر اعلام وزارت صحت فعلا همچنان جواز استفاده و خرید و فروش دارند وبعضی از مقامات دولت نیز از آن ها استفاده می کنند از این قرار اند :

اسپند : برای دفع بلا و چشم زخم

سرگین : برای معالجه ی صرع و دفع بخار از سر و گردن

گیاه معروف به گوش ِ خر : برای انواع مرض های مستقر در ساحه ی میان زانو تا ناف

کاکل جواری : برای از بین بردن سرطان ، ایدز و طاعون

شویست : برای دفع بریده گی پای یا دست ( در اندازه اش باید احتیاط شود چون کاغذ در کل خوردنی نیست)

بیرق : برای درمان خود کم بینی و سستی ِ ایمان ( خورده نمی شود ، لمس و بوسیده شود)

مغز ِ گاو : برای تقویت هوش و حافظه

خاکستر ِ پالان ِ کهنه : برای درد ِ ناشی از کژدم گزیده گی

روده ی کبک : برای دفع افسرده گی ( کبک باید شکار شود و به یکی از سادات معزز سپرده شود. ایشان روده ی کبک مذکور را تبرک کرده و به صاحب کبک بر می گردانند. بقیه اش را نزد خود نگه می دارند)


خبر چهارم- اسامه بن لادن صدر اعظم وزیرستان در ملاقاتی با ملا عبدالمنتر آخوند - وزیر خارجه ی هلمند- بر ضرورت همکاری دو کشور تاکید کرد. ملا عبدالمنتر آخوند از نماینده ی حامد کرزی ، که در جلسه حضور داشت ، تشکر کرد و گفت : " بدون همکاری آقای کرزی امکان نداشت که ما با صدر اعظم صاحب وزیرستان ملاقات کنیم و حتا معاهدات جدیدی امضا کنیم".


خبر پنجم- ریاست تعلیم و تربیه ی مزار شریف اعلام کرد که در طی ده سال گذشته در مزار شریف یازده لیسه ی جدید ایجاد شده اند و هزاران نفر از این لیسه ها فارغ گردیده اند. این لیسه ها عبارت اند از : لیسه ی الحاج عبدالرشید دوستم ، لیسه ی انجنیر نسیم مهدی ، لیسه ی جمعه خان همدرد ، لیسه ی نادر پهلوان ، لیسه ی حاج محمد محقق ، لیسه ی قومندان لعل پاچا ، لیسه ی شیر ِ عرب ، لیسه ی مجید روزی ، لیسه ی غوث زلمی ، لیسه ی استاد مصباح ، لیسه ی استاد عطا محمد نور.

اما بعضی از آگاهان معتقد اند که این ها همه نام های مختلف یک لیسه اند که سابق به نام لیسه ی سلطان راضیه معروف بود. مسئولان ریاست تعلیم و تربیه ی مزار شریف این دیدگاه را نه رد کردند و نه پذیرفتند. آنان اعلام کردند که رد کردن یا قبول کردن این نظر به بی طرفی حرفه یی شان ضربه می زند.

۱ نظر:

حمید کیهان گفت...

جالب وزیبا بود نکته های ظریفی داشت نوشته هایت همیشه چنگ به دل میزند.