۱۳۸۸ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

موثق ، اما بی تفسیر 6


خبر اول:

فهیم کوهدامنی خبر نگار تلویزیون" امروز" مورد عفو ِ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر زاهدانی ِ سرآبادی مسئول گشت ارشاد در اطراف سفارت ایران در کابل قرار گرفت و آزاد شد. آقای کوهدامنی که به جرم انتشار یک تبسم توهین آمیز در اطراف سفارت ایران بازداشت شده بود ، شام دیروز با چشمان بسته در سرک سیلو رها شد. سفارت ایران در افغانستان از بازداشت و رهایی فهیم کوهدامنی اظهار بی اطلاعی کرد. سفیر ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره گفت : " ما مسایل مهم تری در کاینات داریم. وحدت کشورهای اسلامی در مقابله با صهیونیزم و امریکای جهانخوار ضامن عزت و سر بلندی مسلمانان جهان و سایر کرات کیهان هست".

خبر دوم :

بنا بر گزارش صدای امریکا مذاکرات دولت افغانستان و طالبان به شیرینی گراییده است. طبق این گزارش هفته ی گذشته وقتی که تازه ترین جلسه ی مذاکره میان نماینده ی دولت افغانستان و یکی از طالبان به پایان رسید ، آن دو به مدت بیست دقیقه ریش همدیگر را می بوسیدند و با شکلک های لنگی های همدیگر اشک های شوق خود را پاک می کردند. نماینده ی دولت به محض رسیدن به کابل کنفرانس خبری دایر کرد ، اما نتوانست جلو اشک های خود را بگیرد و سخن بگوید. وی در یادداشتی خطاب به دولت افغانستان چنین نوشت :

یک بار مرا به نزد آن ها ببرید

دستان مرا به لمس ملا ببرید

بی دیدن طالبان جهان را چه کنم؟

دیوانه شدم مرا از اینجا ببرید

این قلب مرا چو نقطه ی ناچیزی

در دایره ی اسامه بابا ببرید

...

( دولت به خاطر اعتراض یکی از شاعران که نماینده ی دولت را به تقلید از خود متهم کرده بود از انتشار بقیه ی یادداشت شاعرانه ی نماینده ی مذکور خودداری کرد).

خبر سوم:

یکی از روحانیان بلند پایه ی افغانستان خواهان اخراج همه ی روشنفکران افغان از دایره ی وجود گردید. وی گفت : " من هر وقت که می خواهم به مسایل ظریف فلسفی و فقهی فکر کنم این روشنفکران در پیش چشم ام موی موی می شوند و تمرکز ام را به هم می زنند". به دنبال این درخواست، روشنفکران همچون مگسانی سرشار از وقاحت شروع کردند به بع بع کردن. در نتیجه ی این بع بع کردن های روشنفکران دل ِ روحانی مذکور نرم شد و گفت : " ببینید ، اگر شما همیشه این طور انسان باشید ، ما با شما مشکلی نداریم".

خبر چهارم:

تلویزیون طلوع برنامه ی پیش بینی هوا ی خود را تعطیل کرد. رئیس این تلویزیون گفت که ما از دست هوای این کشور به شدت آزرده ایم. وی اضافه کرد : " متاسفانه ، هوای افغانستان با ما همکاری نمی کند و تقریبا همیشه بر خلاف توافق قبلی طرفین عمل می کند. اگر ما بگوییم فردا ابری است آفتابی می شود ، اگر بگوییم سرد است گرم می شود". وی تهدید کرد که چنانچه هوای کشور به این رفتار خود ادامه بدهد ، تلویزیون طلوع به ناگزیر به اقدامات قانونی متوسل خواهد شد.

خبر پنجم:

دولت تاجیکستان اعلام کرد که بیست و پنج هزار جوان را به کمک مردم افغانستان خواهد فرستاد. وزیر کار و امور جامعه گی تاجیکستان در این مورد گفت : " ما تماشابین دیگر تا کی باشیم؟ افغانستان به یاری ما محتاج شده. در ملک تاجیکستان این جوانان ِ قوی گردن به کار نیست. به افغانستان بروند و در پهلوی خیست و خواب و خوراک کردن به کارها هم دست پیشی نمایند". دولت افغانستان از این اقدام کشور دوست و همسایه استقبال کرد. وزیر سرحدات در حالی که می لرزید اظهار داشت : " من پانزده سال در تاجیکستان بوده ام. پناه بر خدا ، شاید به خیر ما باشد. بعضی از این جوانان بسیار خون گرم هستند. این شکل " ج" که در گوشه ی پیشانی من می بینید یادگار دوران زنده گی من در تاجیکستان و محصول همین برادران است. به هر حال از بالا به ما امر شده که محل بود و باش این عزیزان را به زودی آماده کنیم". وزیر مذکور سپس در حالی که به عکس بزرگ حامد کرزی بر دیوار روبروی خود خیره شده بود با صدای خفیفی که به آواز یک بلبل محکوم شده به اعدام می مانست ، گفت: " خدایا! ما چه کرده ایم که باید این قدر مکافات بکشیم؟". قرار است این بیست و پنج هزار نفر در بیست و پنج هزار نوبت به افغانستان منتقل شوند.

۱ نظر:

رسول گفت...

سلام هاتف جان
واقعا جالب و خیلی خنده دار بود. موفق و کامیاب باشید.