۱۳۸۸ خرداد ۱, جمعه

موثق ، اما بی تفسیر 14

جمعیت بزرگی از کلمات و مفاهیم ِ مدرن و غیر مدرن در اعتراض به آنچه " ستم بی سابقه ی روشنفکران افغانستان بر خود " می خواندند دست به تظاهرات به زدند. مظاهره کننده گان در بامداد ِ قرن بیست و یکم با سردادن شعار " ما آن نیستیم که شما می گویید" تظاهرات خود را شروع کردند و نزدیکی های چاشت در مقابل ساختمان ِ " تفاخر" ( مرکز اصلی تجمع روشنفکران افغانستان) رسیدند. گفته می شود در مسیر تظاهرات عده یی دیگر نیز به رسم حمایت از مفاهیم مدرن به جمع تظاهرکننده گان پیوستند. یکی از این تظاهر کننده گان که از جنس شعر بود و " نیمایی" تخلص می کرد با اشاره به کسی که در پهلوی اش ایستاده بود گفت : "من و ایشان یعنی جناب آقای "سبک قدیمی" با هم اختلاف نظرهایی داریم ، اما امروز در این تظاهرات شرکت کرده ایم تا اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانیم". وی در حالی که غم خفته یی چند خواب در چشم ترش شکسته بود ادامه داد :

" سال هاست که عده یی با استفاده از نام ما جنس های مزخرف و بی کیفیت خود را به بازار می برند و می فروشند و ما خاموشانه تماشا می کنیم".

مفهوم جوانی به نام " مدرنیته" که سازمان دهنده ی اصلی این تظاهرات بود و بسیار آزرده به نظر می رسید در سخنرانی خود به شدت به روشنفکران افغانستان حمله کرد و گفت : " شما اصلا می دانید که من کی و چی هستم که این قدر در پشت سرم حرف می زنید؟ شما هیچ غیرت و آبرو ندارید؟ اگر کسی در هر مجلس و هر رسانه یی در پشت سر شما حرف های پوچ و بی معنا بزند ، خوش می شوید؟ چه کسی گفته که کار ِ اصلی مدرنیته ترویج بی بند و باری است؟ من در کجا بی بند و باری را ترویج کرده ام؟ لطفا کاری را که خودتان دوست دارید به من نسبت ندهید".

سخنران دیگری که به نماینده گی از مظاهره کننده گان سخن گفت ، کلمه یی بود به نام " گفتمان". وی تاکید کرد که روشنفکران افغان به صورتی مستمر به مسخره کردن او می پردازند و او را هم ردیف مفهوم دیگری به نام " گفت وگو" ( که در افغانستان بسیار بدنام است) می پندارند.

یکی دیگر از مظاهره کننده گان که معتقد بود روشنفکران افغانستان برای توجیه تعصبات منطقه گرایانه ی خود سعی می کنند از تخلص او سوء استفاده کنند ، گفت : " خانم ها و آقایان روشنفکر ! شما اگر می خواهید منطقه گرایی کنید ، اگر می خواهید قوم و قبیله بازی کنید و اگر نمی خواهید که به یک سیستم حکومتی بهتر و عادلانه تر برسید آن انتخاب شماست. اما لطفا برای توجیه کاری که خود می کنید از نام من سوء استفاده نکنید. نگویید که حتا خود " نظام" ( که من باشم ) هم به خاطر گرایش های سمتی تخلص خود را از روی نام زادگاه خود انتخاب کرده است. من همین جا اعلام می کنم که تخلص من یک تخلص مستقل است و با منطقه یی به نام " دموکراس" که شما می گویید هیچ ارتباطی ندارد".

گفته می شود نیروی پولیس که برای حمایت از روشنفکران در محل تظاهرات حضور یافته بود جمعیت تظاهرکننده را با گاز اشک آور پراکنده کرد. یکی از تظاهرکننده گان به خبرنگاران گفت : " همیشه همین طور است. از منطق که کم آوردند ، به دامن زور پناه می برند".

هیچ نظری موجود نیست: