۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۶, شنبه

موثق ، اما بی تفسیر 9*

دولت افغانستان روز اول ماه سرطان را " روز ملی عذرخواهی" اعلام کرد. سخن گوی دولت گفت که در پی جلسات طولانی بحث و مشورت برای حل مشکل افغانستان ، رئیس جمهور و وزرا و نماینده گان پارلمان به این نتیجه رسیدند که بسیاری از مشکلات مملکت به خاطری حل نمی شوند که ما از همدیگر عذرخواهی نمی کنیم. وی گفت که هر کس حق دارد در این روز بدون ترس و تشویش از هر کس که دل اش می خواهد عذر خواهی کند. بر اساس شنیده ها کسانی که پیشاپیش اعلام کرده اند که در روز اول سرطان فرصت را غنیمت شمرده و دست به عذرخواهی گسترده خواهند زد عبارت اند از :

حامد کرزی: وی آماده گی اش برای عذر خواهی از ملاعمر را به اطلاع نماینده ی طالبان رساند. کرزی اظهار کرد که در روز اول سرطان با گوسفند به غار ِ ملاعمر خواهد رفت و از او معذرت خواهد خواست. وی با اشاره به رنجی که ملا عمر در این سال ها کشیده است گفت : می گویند در شهر کوران یک چشمه پادشاه است. ما برای جبران جفایی که در گذشته در حق امیرالمومنین صاحب کرده ایم کاری می کنیم که در شهر بیناها هم یک چشمه پادشاه شود.


زنان شوهردار : صدها هزار تن از زنان شجاع افغانستان سکوت خود را شکسته و آن را به حویلی همسایه انداختند. این زنان گفتند که از این پس بی حیایی کسانی را که در زیر نام مقدس زن دست به سرپیچی از خواسته های شوهران متدین خود می زنند تحمل نخواهند کرد. آنان اعلام کردند که از به دنیا آمدن خود شرمسار اند و از درگاه شوهران متعال خود طلب مغفرت می کنند.


استادان دانشگاه کابل : هفتاد و دو تن از استادان دانشگاه در بیانیه یی گفتند که در روز اول سرطان از شاگردان خود معذرت خواهند خواست. یکی از این استادان که با اسم مستعار در پای بیانیه ی مذکور امضا کرده بود چنین گفت : " ما در گذشته در وقت نوت دادن به شاگردان بسیاری از جاها را خالی گذاشته ایم. دلیل این کار این بود که در کتابچه های خود ما هم آن جاها خالی بودند. ما به شاگردان قول داده بودیم که آن جاهای خالی را پر خواهیم کرد. اما با تحقیقی که کردیم معلوم شد که آن جاهای خالی در سی سال گذشته و در نوت های استادان قبلی هم خالی بوده اند. این است که ما به خاطر این سکته گی ها از شاگردان معذرت می خواهیم. کار دیگری از دست مان بر نمی آید". وی سپس نمونه یی زیر را از بین نوت های خود کشیده و در اختیار رسانه ها قرارداد :

تیمور لنگ در سال ... به هرات و ... حمله کرد و چندین ... را قتل عام نموده و پالان های شان را آتش ... نشده باشد. این ... تا مدت ها به خاطر ... دوام و قسمت های دیگری از نواحی ... نیز ... بر همین منوال بود. ... صاحب تاریخ معروف... التواریخ نقل می کند که در زمانی که شهر هرات ... بود مردمان کشورهایی چون ...ستان ، ایران و چین در هر سال ... بار به این شهر آمده و ... هنوز بر پا می باشد.


شیخ آصف محسنی : شیخ آصف محسنی از کلیه ی زنان و مردانی که به خاطر قانون احوال شخصیه ی شیعیان از دست او آزرده شده بودند پوزش خواهد خواست. رئیس دفتر آقای محسنی گفت که این تصمیم آقای محسنی به دنبال آن اتخاذ شد که شخص کثیفی به نام سلیم خروشنده – از یاران نزدیک قبلی آقای محسنی- در این اواخر از آقای محسنی سرپیچی کرد و از حزب حرکت اسلامی اخراج گردید. آقای محسنی در یک مجلس غیر رسمی اعلام کرده است که زنان به هیچ وجه ملزم نیستند در هیچ زمینه یی از شوهران خود اطاعت کنند. وی این گونه چیزها را مزخرفات قرون ماضی دانسته و مخالفت آن با کرامت انسانی زنان را اظهر من الفساد فی ادارات الدولتیه خواند. بسیاری از زنان و از جمله خانم آقای سلیم خروشنده این اقدام آقای محسنی را نشانه ی پایبندی او به حقوق زنان تلقی کرده از او تشکر کردند. خانم آقای خروشنده در مصاحبه با یک خبرگزاری که نخواست اسم اش فاش شود گفت : " سلیم خروشنده اگر چه شوهر من است اما انسان کثیفی است. همین جزایش هست. باز هم با آقای محسنی مخالفت کند".


* نیستند؟ هستند. همین ها هم خبر اند دیگر. شما را به خدا این قدر سر عنوان کش نکنید. بگذارید آدم کار خود را بکند. لازم نیست به خاطر این همه کج سلیقه گی از من معذرت بخواهید. برای خودتان خوب نیست. با وجود این من آماده ام معذرت شما را بپذیرم. سعه ی صدر ام کجا رفته ؟

هیچ نظری موجود نیست: